Internacional Cultura Societat Politica Tecnologia Medi ambient
logo
Connectats: 273
Raconaires: 93
Anònims: 180

15413 raconaires
Barra temes
Barra de temes
 
peu_caixa

Dijous, 24 de febrer de 2005 a les 16:30
Informa: Joan
ImatgeDe cop als diaris apareixen les reivindicacions araneses i la Val d’Aran d’ésser invisible hi apareix postulant un “Pacte de lliure associació d’Aran amb Catalunya”.

Però a part dels esports de neu, de les visites de la família reial espanyola i de tota mena de frivolitats de la Val d’Aran, què en sabem d’aquest País? Perquè és un País, una nació, una comarca, un territori? Què? Catalans, occitans, espanyols? Els aranesos: de dretes, d’esquerres? Nacionalistes o botiflers? Què són?.

Doncs, a Racó Català en volem parlar i començarem pels Antecedents històrics:

D’entrada dir que Aran és un País que avui forma part de Catalunya i que va gaudir d’una pràctica independència políticoadministrativa fins a 1834. A partir d’aquest any per una Reial Cèdula de Maria Cristina, (Reina Governadora, tutora d’Isabel II) van ser abolides les Institucions araneses i el seu règim polític especial, es va imposar a Aran el nou règim políticoadministratiu general de l’Estat espanyol i se la va integrar forçadament a Catalunya.

Una llei ordinària del Parlament (llei 16/1990) en consonància amb la Disposició Addicional Primera de l’Estatut de Sau va reinstaurar les històriques Institucions de Govern araneses i va donar un primer pas per a la recuperació dels drets polítics d’Aran.

Si concretem el procés històric una mica més:

La Val d'Aran, per la seva situació geogràfica, per la llengua i per la cultura, està estretament lligada als Països Occitans, però vinculada políticament amb Catalunya des de l'edat mitjana per voluntat pròpia dels seus habitants. L'any 1175, Aran passà a formar part de la Corona catalano-aragonesa en virtut del Tractat d'Emparança. El 1313, el Rei Jaume II concedí als aranesos un conjunt de privilegis, els quals, coneguts amb el nom d'Era Querimònia, van ser respectats per tots els monarques fins a Ferran VII. Posteriorment, l'any 1411, el Parlament català acceptà l'oferiment del Síndic (president aranès) de pactar la unió d'Aran al Principat. Tot i que el Decret de Nova Planta no va afectar la situació política i administrativa de la Val d'Aran, l'any 1834 la monarquia espanyola suprimí les institucions araneses i imposà el règim administratiu i polític general a tot l'Estat. Fins l'Estatut d'autonomia de Catalunya de 1979.

Ara, i això és el que surt als diaris aquests dies, els aranesos a través del Plenari del Conselh Generau d’Aran, o sigui el Parlament aranès, volen que el nou Estat d’Autonomia reculli les seves aspiracions nacionals i diuen, entre moltes altres coses:

“.... La seva llengua i cultura pròpies, la seva història pròpia, les seves institucions de govern pròpies, la propietat comunal de la major part del seu territori, la consideració dels aranesos com a homes lliures no sotmesos mai a un senyoriu feudal, la possessió franca de les seves aigües, boscos, mines, pastures, caça, pesca i altres fruits, beneficis i productes de les seves muntanyes, i la constant voluntat dels aranesos, manifestada en tot moment al llarg de tota la seva història, de voler continuar mantenint la seva identitat, llibertats i independència per a regir-se i administrar-se ells mateixos, com reflexa el fet que Jaume II conferís a Aran el rang confederal de Bailia General en peu d’igualtat amb Catalunya, Aragó i València, mereix que amb aquest nou Estatut de Catalunya s’estableixi un pacte de lliure associació d’Aran amb Catalunya perquè junts, per pròpia voluntat i amb mutu respecte caminen junts el camí del futur.

Aquest nou Estatut ha de ser l’Estatut de Catalunya i d’Aran, en el qual es consagra aquella unió lliure i pactada que es va iniciar en el segle XII amb els tractats d’Emparança signats pels aranesos, com a homes lliures, propietaris del seu País, amb la Corona catalanoaragonesa, que va continuar amb Era Querimònia de 1313 i amb tots els furs i privilegis que tots els reis, fins a Ferran VII al segle XIX, garantiren als aranesos aquest règim autonòmic especial que va durar 120 anys més que la pròpia Generalitat de Catalunya. El “Decret de Nova Planta” de Felip V, de 1716, no va afectar a Aran ni se’l va incloure en cap dels 12 “Corregimientos” en què va quedar dividida Catalunya.

En aquest sentit es proposa al Parlament de Catalunya que, d’acord amb Aran, assumeixi ara el paper que en temps passats tenia la Monarquia a la seva directa i voluntàriament pactada relació amb Aran i es corregeixi i repari la unió forçada que en contra de la voluntat dels aranesos es va imposar “manu militari” a partir de 1834 amb la inclusió d’Aran a la Província de Lleida, i per tant a Catalunya, i es suprimiren les seves institucions de govern, les seves llibertats i la seva ancestral autonomia.

Aran és un País amb uns drets històrics similars o equiparables als dels territoris forals – (que fins i tot en elaborar-se els corresponents estudis jurídics permetrien, possiblement, la constatació que és en si mateix un Territori Foral)-, per la qual cosa a l’empara de la Disposició Addicional Primera de la Constitució i en conseqüència, amb aquests irrenunciables drets nacionals del Poble aranès, que avui vol seguir mantenint el dret a decidir el seu destí i que el Parlament de Catalunya, que també és el Parlament d’Aran, reconeix i es compromet a respectar, cal que el nou Estatut de Catalunya contingui un títol específic que amb el nom d’ “Estatut d’Aran” expliciti els trets essencials d’aquesta lliure associació d’Aran amb Catalunya. A més a més d’aquest títol específic i per tal que quedi ben clara l’associació dels dos territoris, cal que tots els articles del nou Estatut que anomenen a Catalunya o a la cultura catalana anomenen també a Aran i a la cultura aranesa...”. (Traducció literal de l’original aranès).

Però a Aran no tot és idíl·lic i tant unitari. Quines forces polítiques actuen? Perquè el PP és autonomista aranès? Perquè el PSC català hi té una federació? Com el PSC ha fagocitat el grup Unitat d’Aran? Perquè no hi ha ERC? Hi ha partits nacionalistes aranesos? Què passa amb la societat civil? I les associacions: Lengua Viua i Vivéncia Aranesa? I moltes altres coses que comentarem a la segona part.


Joan-Ramon Colomines-Companys
(1951) és actualment investigador doctorand sobre Aran i Occitània a la London School of Economics and Political Science (LSE) i un dels majors embaixadors de la cultura i societat aranesa al món. És el responsable d'entre d'altres projectes, del weblog Diari Cívic i Vivència Aranesa.

Llindar:  de 15 comentaris
Mode: 
fluxe
  per Guillemota 24 de febrer de 2005 a les 23:36

 Gràcies per aquest article. Ja n'espero la segona part.
 
  Trobo que el que demanen té lògica i espero que la comissió de l'Estatut ho tingui en compte, aquest cop.
 Però hi ha una cosa que no acabo d'entendre: perquè no demanen la separació del Principat?.
 
 Pel que jo en sé no tenen vincles nacionals ni sentimentals amb nosaltres, i els lligams polítics i econòmics...Els lligams polítics varen ser voluntaris en el seu dia, quan érem lliures, però ara ja no (degut a la legislació espanyola) i els econòmics només a mitges donat que els catalans només són una part dels clients de la seva principal indústria (el turisme).
 
  Així doncs, no els aniria millor si se separessin de nosaltres? La indèpendència o la incorporació a França no són viables de moment perquè Espanya ho impediria, però sí que podrien formar un ens independent dins de l'Estat Espanyol -basant-se en aquests furs que diu l'article-, o podrien fer un bon pacte amb Aragó i incorporar-s'hi.
 
   No crec que els posessin gaires pegues. Primer, perquè són petits i per tant no són un perill per ningú; segon, perquè tenen la sort de no ser catalans -ningú no odia als aranesos; i tercer, perquè els espanyols ho veurien com una manera d'atacar Catalunya, cosa que els encanta de fer.
 
  Perquè no fan el seu camí sense els catalans, senzillament? No els hi aniria millor?
  I ara que s'està redactant el nou Estatut fóra un bon moment per resoldre-ho
pixelfluxe
avatar
  per sardanistaa 25 de febrer de 2005 a les 0:33
Jo crec que no demanen separar-se del Principat perquè aquest els respecta i els pot defensar, els dóna cobertura. Si s'estableixen comà país independent correria el risc d'estar controlats directament per Espanya, o encara pitjor, podria acabar caient en les urpes de França.
pixelfluxe
  per tsalagia 25 de febrer de 2005 a les 18:49
estic d'acord amb el que dius Guillemot, la Val d'Aran ha de poder decidir el seu futur.

sobre la qüestio de perquè no demanen la separació del Principat,  penso que potser sols podrien arribar tenir certes mancançes que el Principat pot aixoplugar sense haver de patir que tan Espanya com França volguessin anar més enllà del que voldrien els aranesos.
després de tot , un status de lliure associació  li dona legitimitat per pactar, tractar, comerciar, etc amb qui millor li convingui.


fluxe
avatar
  per Daniel1714a 25 de febrer de 2005 a les 18:12
Les demandes per part de l'Aran són totalment lògiques i legítimes. Si nosaltres com a catalans volem un nou estatus dins d'una nova Europa , ells, com a País també tenen dret a autoadministrar-se.



fluxe
avatar
  per jottaa 25 de febrer de 2005 a les 20:03

A mi em sembla perfecte.
 
Ara bé, a veure si ho entenc, això de la lliure adhesió no és molt semblant al que vol fer el Ibarretxe? I doncs, si el
PSC-Unitat d'Aran vol això per l'Aran perquè no ho ha de voler per Catalunya?
pixelfluxe
  per daixa 25 de febrer de 2005 a les 22:32

Jo tinc familiars escampats pels territoris de la Vall d'Aran i el Pallars Sobrirà.
Antigament la Vall d'Aran (i no fa pas tants anys) era considerada pels habitants de l'alta muntanya i amb tot el respecte, el cul del mon. Qualsevol familiar que es casés amb algú de la Vall d'Aran li deien que era la perdició i que s'en anava a un altre realitat. Ningú volia anar a viure allí. En molta part de l'any aquest territori dels Pirineus quedava incomunicat i aillat de la resta dels habitants. Un cop construit el tunel de Viella i amb l'implantació de les pistes d'esqui, la realitat social es va capgirar fins a limits mai somiats. Avui en dia, la situació es totalment diferent i els preus dels habitatges (que creixen sense aturament) estan desorbitats.
 
Amb la visió que em donen les meves visites a aquest territori i la coneixència social dels familiars, puc assegurar que el tema econòmic està per sobre de tot. La meva indignació respon a que tots els cartells, informacions, escrits, etc estan en espanyol!!!! i quan els hi preguntes diuen que allà no son tant "d'allò" com els catalans. I jo pregunto no defensen tant l'aranès??? per que no ho escriuen en la seva llengua??? resposta: per que el turisme espanyol majoritari (PP) es el que dona els calés. I aqui s'acaba tot.
No us recorda una mica al País Valencià?
Molt defensar el valencià i després no el parlen ni al Parlament.....
fluxe
avatar
  per llampa 27 de febrer de 2005 a les 13:34
Recomano aquest article:




Ens enfrontema a enemics poderosos i saberuts. Ens tenen apamats i saben més ells de nosaltres que nosaaltres mateixos. Ens caldrà molt de coratge i decisió però també molta intel·ligència.
pixelfluxe
avatar
  per llampa 27 de febrer de 2005 a les 13:38
L'article és de Jusép Loís Sans . No em deixa enganxar ni em funciona l'opció url.
 Així que la picaré com en temps dels egipcis


www.avui.com/avui/diari/05/feb/13/c30213.htm
fluxe
  per foca 3 de març de 2005 a les 11:04

US imagineu que surtin fatxes catalans que impedeixen que l'ARAn pogui decidir el seu futur?
Només de pensar-hi em poso a tremolar. Espero que l'Aran pogui ser lliure i nosaltres també algún dia.
pixelfluxe
  per irena_estelroiga 3 de febrer de 2006 a les 7:35
no coneixeràs en manau no per casualitat?  és q aquest és un dels seus temes predilectes
fluxe
  per tormenta_copperfielda 3 de març de 2005 a les 14:13

encara que no vai neixer a la vall d'aran, porto molt de temps visquent. com a aranesa que hi soc, m'agradaria que la vall fos independent, reforçar la seva cultura i llengua, ja que en contacte estem exposats que qualsevol dia es perdi i mori la llengua. Fa uns anys no erem un poble perdut? doncs perque no ens deixen com estavem? ARAN PER SA LENGUA!!
peu_caixa
 
peu_caixa
 


[Ajuda
peu_caixa
 





















Vols anunciar-te a
Racó Català?
caixa_petita
 
caixa_petita
 

peu_caixa
 
Juliol - 2008
DL DT DC DJ DV DS DG
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
         Música
         Cultura
         Política
         Altres
         Més d'un acte
peu_caixa
 
Com veuries que la CUP es presentés al Parlament del Principat?
caixa_petita
 
Publicitat
Publicitat
Publicitat
peu_caixa
 
Juliol
DL DT DC DJ DV DS DG
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
peu_caixa
 
peu_caixa

Els comentaris i opinions de cada usuari són propietat d'ell mateix, i Racó Català no se'n fa responsable.
Les opinions de Racó Català les expressen els seus redactors a la portada - Avís legal - email
Sindicació XML

Logo Raco petit
© 1999-2008 El Racó Català
A Internet des del 04-03-1999
v5.52 estrenada el 13-04-2006
Logo Creative Commons
AGRAÏMENTS
Avellana Digital
Llibres cat
firefox
Pàgina generada en 0,203 segons